fredag 20 juni 2014

En sommarhymn i Akademiens smak

Akademien får ibland frågor om beställningsverk. Har vi tid och lust så antar vi uppdraget. Det innebär att verket kanske inte har högsta konstnärliga kvalité men förhoppningsvis kommer beröra några hjärtan eller komma till användning på andra sätt. För en tid sedan fick vi en beställning till en skolavslutning så det var ju lite roligt. Då fick vi tänka efter hur det egentligen känns när det blir sommarlov. Resultatet blev en liten sommarpsalm. Idag på Midsommarafton väljer vi att publicera den för den funkar även som snapsvisa eller att dansa vals till. Glad Midsommar på er!






Hymn till sommaren / Sommarhymn 



Bålgeting landar på

Liljor fäster sig på

- Huden täcks


I värmen slutar allting andas
Sanden blåser upp i sköna vågor mot min själ
- ta den med!
Sprid mig så som du sprider dig, sand!

Himlens brinnande ungdom,
dess eviga lust
Gör mig sådan också

Berget i fjärran så stumt där det ligger
Gör min ångest också så stum!

Mannen så skön i sin skrud
med iskaffe i händerna
Med gyllene, mjuka ögon lekfullt skrattande
Hans hud är brun
det glimrar och gnistrar
som stjärnor i vinterns djupaste svarta dvala

Men den här dagen en tavla
Den här dagen en sång
Lukten träd, av salt, av sand, av -

tång

klorofyll, smak

mark

Nu står rosor uti hagen och niger!

Blodet det rusar i människokroppen som vildhästar!

Champagnen den sprider sig till hjärtat, som bultar, bultar!
Och mannens tal en våldsam vind
fast munnen en ödemark, ett ödehus

En plats för mord
att kväva varje ord
En drunkningsolycka
en total lycka!
Blod i mängder i mina händer
Förruttnelsen är nära, förruttnelsen är här!
Mitt hjärta ruttnar i den här värmen! Vi har en fest för det!
Hit med blod, svett, tårar och champagne! Allting i mängder!

Nu:
En hare rör sig över berget

Närmre närmre!

Liv, kom närmre! En dag släcks solen!

En ungs mans skratt, kom närmre!
Sommaren är här, sommaren är nu...

Ja, solen släcks...
medan jag för mig själv i gläntan leker
att sommarens vind är en evighet

Att den är rikedom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar